Zaterdag 19 Oktober - Concert Badalian Quartet speelt Russische componisten te midden van Russisch-Oekraïense schilderijen (klassiek)

Rusland staat centraal op het concert van het Badalian Quartet. Het strijkkwartet onder leiding van de Russische Anna Baladian speelt werken van de Russische componisten Tsjaikovski, Borodin en Glazoenov en dat te midden van veel schilderijen uit Rusland en Oekraïne.

Deze expositie van kunst uit het communistische tijdperk is uit de collectie van oud-Kamerlid Jacques Monasch. Aanleiding om een avond met Russische muziek te organiseren.

Het strijkkwartet bestaat behalve uit violiste Anna Badalian uit violiste Anneke Volbeda, altviolist Leendert van der Zeep en celliste Greet Kooi. Ze gaan het 2e strijkkwartet van Borodin spelen, nog een strijkkwartet van Tsjaikovski en een werk van Glazoenov. Het ensemble is in 2014 opgericht op initiatief van Anneke Volbeda. Van de strijkkwartet leden wonen er twee in Noord-Oost Friesland.

Anna Badalian. geboren te Sint Petersburg, studeerde voor docerend musicus aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Sinds 2013 is Anna plaatsvervangend concertmeester bij het orkest van Stichting Ars Musica en viooldocent in Utrecht.

Anneke Volbeda is viool- en altviooldocente. Zij studeerde aan het conservatorium te Groningen. Naast haar lespraktijk geeft Anneke ook regelmatig concerten met het Trio Concordante, net als Greet Kooi. Laatstgenoemde studeerde cello aan hetzelfde conservatorium. Greet was tot 2011 werkzaam als cellodocente. Sindsdien heeft zij haar interesse voor de barokcello weer opgepakt en geeft zij regelmatig optredens met het barokensemble Florilegium Pelargonium.

Leendert van der Zeep studeerde af als werktuigbouwkundige, maar kon geen baan in die richting krijgen. Tijdens een proefspeeldag van het Frysk Orkest kreeg Leendert een vaste baan aangeboden als altviolist. Hij studeerde af in 1985 aan de Muziek Pedagogische Academie te Leeuwarden. Hij was onder andere violist bij het Frysk Orkest en het Noord-Nederlands Orkest.

De drie componisten Borodin, Glazunov en Tsjaikovski leefden ruwweg in de tweede helft van de 19e eeuw. Alexander Glazoenov (1865-1936) maakte met Rimski-Korsakov enkele onvoltooide werken van Borodin af. Alexander Borodin (1833-1887) genoot internationale bekendheid als professor in de chemie. Muziek bleef altijd zijn tweede passie. Een veel uitgevoerd stuk kamermuziek van hem is het Strijkkwartet 2 uit 1881. Vooral het derde deel Nocturne is bekend. Het kan omschreven worden als een liefdesduet, waarin de cellopartij Borodin vertegenwoordigt, terwijl de eerste viool zijn echtgenote voorstelt. Pjotr Iljits Tsjaikovski (1840-1893) geldt als een van de grootste componisten in de tijd van de Hoogromantiek. Hij werd beroemd door zijn balletmuziek Het Zwanenmeer en de Notenkraker. Zijn werken zijn geliefd vanwege de zeer welluidende orkestratie en rijkdom aan melodieën.

 

Vrijdag 18 Oktober - Kunstlezing ‘Ilja Repin en het sociaal-realisme na 1945’

Kenner Jacques Monasch van de Russisch-Oekraïense schilderkunst geeft een lezing over het naoorlogse sociaal realisme en impressionisme in de schilderkunst en de invloed van Ruslands grootste kunstschilder Ilja Repin.

Monasch vertelt zijn verhaal met een beamerpresentatie. Bijzonder is dat rondom in de zaal schilderijen uit die tijd uit Rusland en Oekraïne zelf te zien zijn. De Sneker galeriehouder toont namelijk tot 3 november een deel van zijn collectie in de Schierstins.

Het sociaal of socialistisch realisme was de heersende en van boven opgelegde kunststroming tijdens het communistisch regime in Oekraïne en Rusland vanaf beginjaren ’30 van de vorige eeuw. Stoere arbeiders, blozende kolchozmeisjes bezig met de oogst, fabrieken, moderne vervoersmiddelen en sport- en oorlogshelden waren bekende onderwerpen. Het communistische arbeidersideaal moest getoond worden.

Diverse kunstenaars zochten ook de grenzen van deze stijl op. Een impressionistische stijl was ook toegestaan, zolang de verheffing van de arbeider en het communistische ideaal maar niet in het geding kwamen. Deze generatie kunstenaars schilderde in de sociaal-realistische traditie van Ilya Repin, de grootmeester van de Russische schilderkunst uit de 19e eeuw. "Een groot aantal schilderijen in deze expositie getuigen daarvan”, aldus Jacques Monasch.

Jacques Monasch kwam in de jaren ’90 als zelfstandig politiek adviseur in de landen van de voormalige Sowjet-Unie terecht en raakte gefascineerd door de arbeiderskunst. Hij begon te verzamelen en opende galerieën in Moskou en Amsterdam. Landelijk kreeg hij bekendheid als Tweede Kamerlid (2000-2017), waardoor zijn kunstactiviteiten op een laag pitje stonden. Sindsdien heeft hij de handel in kunst weer opgepakt en galerieën geopend in Amsterdam en Brussel: Monasch Fine Art. Zie ook www.artmonasch.com

 

Vrijdag 4 Oktober - Theun de Vrieslezing: thema Anna Casparii

Theun de Vries’ bekende roman Anna Casparii werd in 1952 gepubliceerd. De Vries beschrijft daarin het leven van de jonge, knappe en muzikale redersdochter Anna Casparii. Het boek speelt zich af in Waddingen oftewel een zeer duidelijk herkenbaar Harlingen in de periode van 1895 tot 1915.

Op een bijzondere wijze zal het verhaal van Anna Casparii tot leven worden gebracht. Voor de pauze presenteert de virtuoze Russische bajan-speler Oleg Fateev samen met verteller Douwe Kootstra hoogte- en dieptepunten uit Anna’s bestaan. Oleg Fateev treedt al jaren op over de hele wereld. In Nederland o.a. met Robert Long, Nynke Laverman, Leoni Jansen, Herman van Veen en Jelle Brandt Corstius.

Na de pauze staat er een unieke wandeling door het Waddingen van Theun de Vries op het programma. Aan de hand van prachtige oude ansichtkaarten laten Jeanine Otten (kunsthistorica en beheerder stadsarchief Harlingen) en Jan Folkerts (historicus) een serie locaties uit de roman zien.

 

Zaterdag 28 September - Concert Sunny Side Jazz Band

Het nieuwe muzikale seizoen van de Schierstins begint met een concert van de Sunny Side Jazzband uit Overijssel.

Sunny Side Jazzband wordt gevormd door louter ras-jazzmuzikanten met vele jaren ervaring in het traditionele dixieland- en swing genre. De band neemt het publiek mee naar de glorietijd van grote jazz-legenden als Louis Armstrong, Sidney Bechet, Bobby Hackett en Eddie Condon. Het geluid van het orkest doet veelal denken aan dat van de Dutch Swing College Band en van de legendarische Ted Easton Jazzband.

Een fantastisch solide ‘background’ van banjo/gitaar, contrabas en slagwerk bieden een perfecte basis voor de collectieven en soli van blazers op de voorste rij. De band speelt nagenoeg alle bekende dixieland-hits: Basis Street Blues, When You’re Smiling, Oh Baby, Hello Dolly, Petite Fleur, Deed I Do, Wild Cat Blues, Ol’ Miss Rogg, Swing that Music, enzovoorts.

Een voor de Schierstins bekende speler is Peter Swart uit Nijverdal, die in andere bands opviel door zijn geweldige klarinet- en saxofoonspel. De andere muzikanten zijn Petro Wijnen (trompet), Gerrit Baas (trombone), Anne van der Wal (banjo/gitaar), Eric van Buijsen (stringbas) en René Maertens (slagwerk). Meer informatie en muziekfilmpjes zijn te vinden op Sunnysidejazzband.

 

Zaterdag 14 en Zondag 15 September - Open Monumentendagen met uitleg over tuin, stins en schilderijen

Op de Open Monumentendagen vertellen gidsen de bezoekers over de historie van de stins. Jacques Monasch geeft – alleen zaterdag - uitleg over zijn mooie kunstcollectie van sociaal-realistische en impressionistische schilderijen uit Rusland en Oekraïne uit de periode 1945-1991.

De reden voor de aanwezigheid van gidsen zijn de Open Monumentendagen met gratis entree. Te zien is een expositie over ‘Het Laatste Friese Torenkasteel’ en over de schrijver Theun de Vries. Het is de eerste dag van de schilderijen-expositie ‘Sociaal realisme en impressionisme uit Rusland en Oekraïne 1945-1991’.

Het sociaal of socialistisch realisme was de heersende en van boven opgelegde kunststroming tijdens het communistisch regime in Oekraïne en Rusland vanaf beginjaren ’30 van de vorige eeuw. Stoere arbeiders, blozende kolchozmeisjes bez ig met de oogst, fabrieken, moderne vervoersmiddelen en sport- en oorlogshelden waren bekende onderwerpen. Het communistische arbeidersideaal moest getoond worden. Diverse kunstenaars zochten ook de grenzen van deze stijl op.

Een impressionistische stijl was ook toegestaan, zolang de verheffing van de arbeider en het communistische ideaal maar niet in het geding kwamen. Deze generatie kunstenaars schilderde in de sociaal-realistische traditie van Ilya Repin, de grootmeester van de Russische schilderkunst uit de 19e eeuw. "Een groot aantal schilderijen in deze expositie zal daarvan getuigen”, aldus Jacques Monasch.